Interview met Allesea1. Zou je in het kort iets over je zelf kunnen vertellen?Ik ben Marloes van Eerden, ben 21 jaar en ben woonachtig in Tilburg. Ik doe momenteel een 3 jarige MBO4 opleiding, Medewerker Evenementen Organisatie maar ik denk eraan hierna iets anders te gaan doen in de richting van dieren.
2. Hoe lang heb je al muizen en hoe lang fok je er al mee?Ik heb al ongeveer 3 jaar muizen, en ik fok er sinds ongeveer 2 jaar mee. Overigens is dit we in periode's dat ik veel nesten heb, maar ook periode's waarin ik geen nesten heb. Dit ligt dan voornamelijk aan hoe druk ik het dan momenteel heb, en of er muizen fokgeschikt zijn of niet.
3. Hoe is het gekomen, dat je met muizen bent gaan fokken?Mijn eerste 2 muisjes bleken een mannetje en een vrouwtje te zijn, en toen ik erachter kwam dat ze zwanger was ben ik erg veel gaan lezen op het internet over de verzorging van een zwangere muis en daarna haar nest. Toen het nest er eenmaal was, vond ik het zo ontzettend mooi en interessant om te zien hoe die kleintjes zich ontwikkelden, kleur en vacht krijgen, de oogjes open gaan, ze door de bak gaan scharrelen en later als 'volwassenen' de grote-mensen-wereld in gaan dat ik heb besloten me meer te verdiepen in de voortplanting van de muizen. Ik ben toen rond gaan kijken naar fokgeschikte muizen, en zo is het eigenlijk allemaal begonnen.
4. Met welke kleurslagen, vachttypes, tekeningen ect, fok je?Omdat ik me eerst wil richten op de gezondheid van de muizen, en daarna op de bouw ben ik nog niet echt bezig met kleurtjes. Uiteraard heb ik zo wel mijn favoriete kleurtjes, tekeningen en vachtjes maar dat is voor mij geen vereiste. Ik vindt satijn wel een erg mooi vachttype, daarom probeer ik daar wel rekening mee te houden, maar zoals ik al zei, is dat voor mij nog geen vereiste.
5. Wat zijn je fokdoelen?Allereerst heb ik als fokdoel een gezonde lijn opzetten. Ik probeer daarbij zoveel mogelijk muizen te gebruiken van verschillende fokkers, om zo uiteindelijk ook andere fokkers uit te sluiten (door slechte ervaringen) en af en toe een simpele dierenwinkelmuis om de sterke eigenschappen daarvan in de lijn te laten. Ik ben namelijk van mening dat een dierenwinkelmuis helemaal niet slecht hoeft te zijn, ze zijn in mijn ogen zelfs vaak beter bestand tegen ziektes zoals kanker en de 'showsyndroom' etc.
Als de lijn dan eenmaal voor langere tijd goed gezond blijkt te zijn, ga ik kijken naar de bouw van een muis. Die mag in mijn ogen vrij stevig zijn, maar ik ben niet iemand die specifiek gaat fokken op grote oren of een lange staart. In mijn ogen heeft een muis daar geen extra baat bij en daarom vindt ik het ook niet een erg belangrijk doel.
Als dan ook de bouw goed is, ga ik kijken op kleurtjes. Ik heb dan inmiddels een mooie lijn satijnmuizen, maar ik weet nu nog niet precies welke kleurtjes het zullen zijn. Ik ben sowieso niet zo van het fuzz, krul of langhaar dus die vallen voor mij sowieso af.
6. Heb je nog andere plannen in de toekomst met de fokkerij?Ik zou heel graag als fokker een primeur willen hebben met een speciale kleur of tekening, zoals de tricolor hoewel ik daar inmiddels te laat mee ben.
Aan de andere kant wil ik dat juist niet omdat in mijn ogen de meeste fokkers voor zichzelf fokken, en niet altijd even strikt kijken naar de welzijn van de muizen. Nu is het wel zo dat muizen fokken bijna niet op een ontzettend diervriendelijke manier kan, maar ik wil dat wel proberen door bijvoorbeeld niet op showformaat te fokken en niet te kijken naar grote oren en lange staart. Mij maakt het ook niet uit als een bont tekening niet helemaal goed is, of als een zwarte muis een klein wit staartpuntje heeft. Zolang de muis er niet onder lijdt, vindt ik het goed.
7. Waarom juist deze kleuren, tekeningen en/of vachtjes?Ik wil graag satijn fokken omdat ik dat een hele mooie vachtstructuur vind, maar ook dat vindt ik niet specifiek een pré. Als het niet gaat met de muizen die ik heb, of als ik voor een mooie satijnmuis familie zou moeten koppelen zou ik dat nooit doen, dan maar geen satijn. Verder vindt ik bijna alle kleurtjes en tekeningen mooi, maar ik heb gewoon geen specifieke voorkeur.
8. Heb je naast je muizen ook nog andere dieren? En zo ja, fok je daar ook mee?Ja, ik heb een hamster, Leo, maar daar fok ik niet mee. Ik heb ook twee ratten gehad voor het gezelschap maar ook daarmee had ik niet de intentie te fokken. Ik heb ze door omstandigheden helaas weg moeten doen en dat valt me af en toe nog best zwaar. Daarnaast heeft mijn zusje ook een tamme valkparkiet maar aangezien zij zowat nooit thuis is trekt hij erg veel naar mij toe.
9. Ga je ook naar shows? Zo ja, heb je ook goede uitslagen? Zo nee, ben je het ooit nog van plan? En waarom is het er nooit van gekomen?Nee, ik doe niet mee aan shows en dat wil ik ook niet. In ieder geval zou ik niet speciaal fokken voor shows want ik ben sterk van mening dat een muis daar nier voor bedoeld is. Als ik ooit toevallig een ontzettend mooie muis in een nest heb en er is vlak daarna een show of keuring zou ik er misschien over nadenken die muis in te schrijven, maar het is niet mijn intentie daarvoor te fokken. De reden kun je lezen bij vraag 6.
10. Wat is het bijzonderste wat je tot nu toe hebt meegemaakt m.b.t. het fokken van kleurmuizen?Het eerste nest, van mijn eerste muisjes !!
11. Heb je nog tips of opmerkingen voor de muizenfokkers?Eigen ervaring is vaak het belangrijkste, en iedereen maakt wat anders mee tijdens het fokken en dus heeft iedereen andere ervaringen. Als er iemand vragen heeft over bepaalde dingen zou ik altijd reageren met mijn ervaring om ze proberen te helpen.
Ik denk dat mijn fokstandpunten nogal anders dan die van de meeste fokkers, maar het is niet aan mij om dat te veranderen. Ik doe het op mijn manier en op de manier die mij het beste lijkt, en zo denken anders fokkers van zichzelf. Daar valt voor mij dus weinig aan te veranderen. Een tip die ik daarover wel wil geven is: Denk bij het fokken vooral aan de muisjes

12. Je bent lid van het Muizenforum, waarom en wat zijn je beweegredenen?Ik ben ooit lid geworden om info in te winnen omdat een van mijn eerste muisjes zwanger bleek te zijn. Sindsdien blijf ik er komen om bepaalde vragen te stellen, mijn ervaringen te delen, te lezen over medische aspecten en genetica en daarnaast is het vaak ook gewoon gezellig !!
13. Hoe lang ben je al lid van het Muizenforum en wat heb je allemaal al gehad aan het Muizenforum?Ik had het op willen zoeken, en op het huidige forum staat dat ik ben geregistreerd op 6 juni 2008, maar daarvoor het ik ook op het oude forum gezeten en ik weet dus niet precies hoelang. Het zal wel ongeveer 3 jaar zijn en ik heb inmiddels al veel geleerd op het forum. Sowieso vanalles over voeding, huisvestiging en het medische deel, maar ook veel ervaringen van andere fokkers en muizenhouders. Verder heb ik een aantal keer gehad dat ik dringend advies nodig had over het e.e.a. en daar is toen ook snel en doelgericht op gereageerd zodat ik snel wist wat ik moest doen en zo ook kon handelen.
14. Heb je ook een eigen website, waar mensen je kunnen vinden? http://www.villaknagebond.nl Daar staat een heel deel op over Mousery Knagebond, maar ook over de andere dingen die wij doen bij Villa Knagebond zoals het maken van knaagdierverblijven en kooiaccessoires.