Muizenforum

Hét forum voor informatie en vragen over muizen
Het is nu 19 sep 2014 15:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wilde muis EDIT : foto's
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 16:25 
Moddermuis

Vandaag had ik stage in de kleuterklas en een kindje kwam heel trots naar me toe met een plastic doosje met gaatjes in. Ik vreesde al het ergste, hij had een wild muisje bij. Het arme dier heeft de hele dag in de kleuterklas in dat bakje moeten zitten, ik had een stukje komkommer kunnen geven, dat lag nog in de klas en gelukkig at hij er van.

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het beestje het zou overleven tot s avonds, maar dat deed het dus wel. Het kindje heeft het niet meegenomen en ik kon het natuurlijk niet het hele weekend daar laten zitten in dat doosje. Dus nu heb ik het thuis zitten. Ik heb geen idee hoe oud het is en of het al alleen buiten kan overleven. Het zit in een bakje, 1 oogje lijkt nog toe het andere is open. Het is helemaal volledig, met haar en al. Heeft ook een grijzige buik, redelijk kleine oren en een stompe snoet.. Mij lijkt het een muisje van 3 weken.. Is iets groter dan een dopje van een flesje.. Het eet zelfstandig van komkommer en zaadjes en ik heb het kattenmelk gegeven. Daar drinkt het ook van, .. Kan ik deze dan al uitzetten buiten? Of wat kan ik het beste doen? Ik wil het het liefste zo snel mogelijk weer vrij laten, maar ik vind het moeilijk om in te schatten wanneer het ook echt zal overleven..

Ik ga even snel een foto maken..

EDIT : Foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie?

Hugo en Henkie
Syrtje Nena

Laatst bijgewerkt door Liefii op 11 mei 2012 16:55, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Wilde muis
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 16:48 
Supermuis

Ach jeetje... ik heb geen tips voor je want ik heb er geen ervaring mee. Maar wil je succes wensen en hopelijk komt het allemaal goed met het muisje.

Profiel  

Berichttitel: Re: Wilde muis EDIT : foto's
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 16:58 
Oppermuis

Je kan het nu nog niet buiten laten, het lijkt erg verzwakt en nog te jong. Met 3 weken zit je er niet ver naast denk ik en ik zou het in ieder geval een weekje de kans geven aan te sterken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 17:05 
Moddermuis

Ja de haartjes staan ook erg uit, maar ik kan het niet binnen in huis houden. Zou het kwaad kunnen als het buiten moet staan in dit bakje, ik kan er wel een handdoek rondom doen. En het wat bijvoer met brintapap. Het mag namelijk van mijn mama niet binnen in de woonkamer staan en in mijn muizenkamer doe ik het liever niet, wie weet heeft het een ziekte ofzo..

Of moet het echt binnen? Dan kan ik proberen te vragen of het bij mijn vriend mag staan, daar kom ik toch iedere dag..

Dus best een week binnen houden, .. Is het dan niet te moeilijk , zal hij dan nog wel zelf eten vinden buiten? Want ik las hier in de bieb dat het na enkele dagen dat al verleerd kan zijn..

Hugo en Henkie
Syrtje Nena

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 17:11 
Halfwas

zou hem ook snel een paar schuilplekjes geven. want dit is wel heel eng en stressvol zo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 17:13 
Oppermuis

Als je het buiten zet, staat het dan wel beschut tegen regen en wind? Ik neem aan dat je dat wel begrijpt, maar ik vraag het toch maar. Met wat nestmateriaal (hooi of stro zou heel mooi zijn) kan je het muisje wel buiten laten staan. Je kan per dag bekijken of het beter gaat. Als je merkt dat het vachtje wat minder uitstaat en het goed eet, kun je het weer vrijlaten. Het blijft toch altijd een gok wanneer het beste moment is. Overigens heeft een wilde muis niet zo'n mooi aansluitend vachtje als een tamme muis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 17:20 
Moddermuis

Ja, ondertussen zit er inderdaad al wat hooi voor ze erin, had ik net bedacht. Maar voor de foto was dat niet zo handig, was net een kwartiertje thuis; Het bakje waar het in de klas in moest zitten was 2 x zo klein ocharme..

Mijn bedoeling was om het inderdaad niet zomaar buiten buiten te zetten maar waar mijn cavia's staan. Is een soort ruim berghok/schuurtje maar uit beton, er komt geen regen of tocht daar maar wel gewoon natuurlijk zonlicht..

Van dat het geen aansluitende vacht zou hebben wist ik niet, .. Maar ik zal kijken tot het wat gezonder lijkt en wat beweeglijker. Ik ben wel heel blij dat het van de zaadjes en de komkommer at, het heeft ook al veel kakjes gedaan.. En als ik met mijn hand in het hokje kwam voor bv de zaadjes rende het toch een beetje weg als het wakker was.. Dus heb ergens een gevoel dat het het zal overleven, heeft al een hele drukke dag in de kleuterklas moeten doormaken en overleeft..

Hugo en Henkie
Syrtje Nena

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 17:24 
Oppermuis

In dat berghok/schuurtje staat het in ieder geval goed, dan hoeft het inderdaad niet binnen te staan. Het mooiste zou zijn als het wat insekten kan eten, zodat het wel blijft reageren op beweging. Brinta is wel goed, maar daar moet het niet aan gewend raken. Misschien kun je een schep aarde in het bakje doen, daar zit vaak van alles tussen. Dan raakt hij niet afhankelijk van het voer wat hij krijgt en het geeft een bezigheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 21:25 
Supermuis

als wilde muisjes zo verzwakt zijn krijgen parsieten snel de overhand, mischien kun je voorzichtig wat anti-parasietenspul erop sprayen?
verder doe je alles wat je doen kan, ik heb er wel vertrouwen in dat als hij t bij iemand overleeft, het bij jou is.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:21 
Moddermuis

Het muisje is jammer genoeg overleden :( Ik vind het heel erg, heb erg mijn best gedaan en ik dacht echt dat het goed ging aangezien het van de zaadjes at en dronk en alles.. Voel me ergens wel schuldig, maar ben blij dat ik het geprobeerd heb. Al denk ik van, wat als ik het anders had gedaan..

Hugo en Henkie
Syrtje Nena

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:26 
Oppermuis

Je kunt er niks aan doen, je moet je niet schuldig voelen. Het was een jong beestje en de kans dat het iets onder leden had is erg groot, anders had het zich niet makkelijk laten pakken. Het is heel rot, maar ook als je het anders had gedaan, had het het waarschijnlijk ook niet gered.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:34 
Supermuis

Het is inderdaad wel jammer, maar je hebt alles gedaan wat je kon!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:57 
Volwas

Helaas, maar je hebt het geprobeerd.

† Bep, Sam, Truus & Kendappa

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 14:30 
Megamuis

ach jee, ze was ook erg zwak zo te zien....je hebt wel een 'goede daad' gedaan.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 13:02 
Halfwas

ik moet eerlijk zeggen dat het gewoon een soort veldmuisje leek, maar dan wel ziek.

Ik heb ook al vaaak zo'n muisjes gezien en die zijn gewoon zo klein, het feit dat het vachtje uiteenstond en het oogje dichtzat wil denk k alleen maar zeggen dat het al behoorlijk ziek was..

Ik heb zo'n muisjes dan ook al eens opgezocht in zo'n boek met inheemse diresoorten en daar stond ook zo'n foto van, dus het was echt al wel volwassen.
het beestje heeft wel rustig bij jou in kunnen slapen met een goed gevulde buik en veel liefde, dus dat betekend ook al veel vind ik :j

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]